Cyklist påkörd av moped!?

Efter ett x-antal timmar av plugg bestämde jag mig för att cykla hem till mamma & pappa med mammas cykel som jag hade lånat. Min kära cykel har "sovit" hos mamma & pappa över natten eftersom jag inte cyklade hem med den igår. Till en början gick det bra att cykla, inte alls så mycket folk (trodde jag) tills jag kom in i stan. Jag var tvungen att stanna vid varenda övergångsställe och tafikljus. Vid ett av trafikljusen stod det en moppe på andra sidan, jag som VET att man cyklar på höger sida försökte med det över vägen, men den som körde moppen var inte lika smart. Jag fick väja för en jävla mopedförare som inte vet vilken sida man kör på! Om man inte vet vilken sida man kör på vid övergångsställen och cykelbanor så ska man faen inte cykla/åka moppe. JÄKLA IDIOTER! Jag sa några väl valda ord när jag fick cykla på vänstra sidan, men det hjälpte väl knappast. Vad hade hänt om jag inte fort som tusan cyklade åt sidan?

En annan sak som gjorde mig upprörd under min cykeltur var att några snorungar kallade mig för "idiot" för att jag cyklade om dem på fel (höger) sida. MEN då ska ni veta att jag plingade som en tok men när det sitter tre stycken ungar på en cykel och vinglar över HELA cykel- & gångbanan och skriker en massa saker så skulle man behöva en högljudd tuta av något slag. Jag passade på att köra om dem när de var åt vänstra kanten av gångbanan, men det räckte tydligen inte utan de höll på att åka in i mig på sidan. Men jag hann precis förbi, som tur var! Men jag fick höra dessa ord "Jävla idiot, du får väl plinga".. De skulle bara veta att jag hade plingat MÅNGA gånger innan jag körde om.

Så idag är jag väldigt upprörd på mopedförare & snorungar! Hoppas någon lär sig någonting av reglerna här nedan..

Regler:

· Cykla på höger sida, kör om andra cyklister och mopedister till vänster.

· Det är förbjudet att köra mot rött och enkelriktat.

· Det är förbjudet att framföra sitt fordon på trottoarer och gångbanor. Naturligtvis även på motorväg och motortrafikled.

· Lämna företräde för gående vid övergångsställe.

· Är du under 15 år är det lag på att använda hjälm, som vuxen är du ansvarig för att det barn du cyklar med har hjälm om den är under 15 år.

· Finns det cykelbana åt det håll du ska cykla så måste du använda den. Finns varken cykelbana eller vägren får du cykla på körbanan.

· Bilar får köras om till höger.

· Visa tecken med armen när du tänker svänga eller stanna.

· Att cykla i bredd är tillåtet om det inte vållar fara eller olägenhet för andra trafikanter. Om en bil närmar sig bakifrån är det lämpligt att den som cyklar närmast vägkanten saktar in och låter den andra köra in framför.

· Minst en hand på styret!

· Att hänga på en moppe är inte tillåtet!

·  Har cykeln lämpliga säten och effektivt skydd mot hjulekrarna får den som fyllt 15 år skjutsa ett barn under tio år. Den som fyllt 18 år får skjutsa två barn under sex år.

/l


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0